Virkelig inne i Italia nå

Etter en kjip avslutning på kapittelet om ”gutta på skauen” og en natt med høydetrening på 1500 meter var det klart for en ny dag og nest siste etappe. Sigmund var snill og lånte bort sykkelen sin til en som hadde brukket ramma og var i desperat sykkelnød 15 minutter før start. Selv tok han bussen til mål i Levico Terme med armen i fatle.

Jeg gjorde meg klar til nest siste dag med bakker for en stund og stilte opp uten noen som helst ambisjoner. Skulle ta det som en tur og se hvordan kroppen og beina fungerte. Og det var kanskje like greit for i dag var det fint lite krutt i kroppen. Føler meg ikke syk, men kan virke som jeg enten er dehydrert eller ikke fikk fylt opp lagrene godt nok i går for i dag var det ikke mye å skryte av.

Wattmåleren er en dårlig turkamerat på en svart dag som dette og jeg var helt på felgen på blodsukker i perioder. Kjørte på jevnlig med gel, sportsdrikke, barer og vann og da kroppen fikk det over i blodet så plutselig fikk jeg tent raketten et lite øyeblikk. Men uten spesiell grunn til å gå helt i kjelleren lot jeg etappen gå sin gang og tok det som en tur – for i mål det skal jeg selv om makkeren er ute.

Varmen var også i dag en ekstra belastning og i den lengste bakken på omtrent 1400 høydemeter så gikk det akkurat med to flasker. Ser jo at de aller fleste lagene rundt meg har med fullt serviceapparat som deler ut flasker, masserer, vasker sykler og tilrettelegger og skal man sykle fort er man avhengig av dette.

Another italian pizza with a view 🙂

Restitusjonstiden mellom etappene er hellig og man må gjøre alt man kan for å lade batteriene og spare på unødvendig styr for å kunne prestere hver dag. Det jeg prøver å formidle er det jeg og Thomas erfarte da vi syklet sammen i Andalucia i fjor og hadde med oss hjelpemann – det er en viktig brikke for et godt resultat. Og neste gang jeg skal sykle Transalp så skal klatreformen være på topp, makkeren jevnsterk både opp- og nedover og vi skal ha med hjelpemann. Da kommer det til å gå fort med oss ☺

Dagens tur / etappe bestod av tre klatringer. Ingen var ekstremt bratte og man kunne sykle hele løypa. Man slapp å trille sykkelen i dag og det var digg. Jeg tok det som en tur, jobbet med energilagrene og holdt litt igjen for å ikke dytte kroppen rett utenfor stupet. Det er ingen tvil om at det koster mye krefter å gjennomføre Transalp for alle, uansett nivå. Det er tross alt over 19000 høydemeter som skal klatres på en uke og det er ganske drøyt!

Var veldig glad når jeg rundet siste toppen og da jeg kom til enduroen på slutten hadde jeg selvinnsikt nok til å kjenne på blodsukkeret at denne skulle jeg la passere urørt. Er veldig lett å gjøre feil når man er sløv i hodet og jeg hadde mer enn nok med å komme meg gjennom. Innkomsten mot mål i Levico Terme gikk på hovedveien og jeg merket jeg var kommet til det ordentlige Italia på at det var komplett kaos i trafikken.

Løypevakter og politi slapp inn biler over alt og jeg måtte kjøre slalåm mellom bilene i løypa for å komme meg frem til målstreken. Oppløpet var ikke merket før det var 200 meter igjen og rett etter det gikk det inn på en svært smal bro. Betydde ingenting for meg som kom der alene, men for en gruppe som skulle spurte ville det være potensielt hasardiøst. Rotete.

Fin utsikt fra hotellbalkongen – klar for siste innspurt!

Vi bor på et hotell like ved mål og helt nede ved innsjøen. Fantastisk utsikt fra balkongen på rommet, men også her er det selvsagt ingen aircondition og 30 grader. Det har vært en varm reise og man har ikke hatt behov for dyne for å si det mildt. Ikke beste søvnen å sove i denne varmen – hvert fall ikke for en varmblodig nordmann som meg. Det er ikke meldt om snø i lufta i morgen heller akkurat, så det blir en varm avslutning. Drikke bra med vann utover kvelden, slappe av best mulig, nyte en bedre middag og trille gjennom siste del av reisen til Riva som en rolig, fin tur. To uker igjen til NM maraton 😉

Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /customers/c/9/2/martinhaugo.com/httpd.www/wp-includes/class-wp-comment-query.php on line 405