Årets sommereventyr er i gang

Forrige søndag (dagen etter NC Molde) begynte planleggingen til årets Transalp, og det går unna i svingene..! I går møttes jeg og min makker Sigmund for en felles intervalløkt og utveksling av erfaringer. Jeg har jo kjørt Transalp tidligere, mens Sigmund har erfaring fra etapperitt landevei, Andalucia og La Rioja Bike Race.

Transalp består av lange sammenhengende bakker både opp og ned og det gjør at det er svært viktig å kjøre jevnt og finne en fart som funker for begge i lengden. Vi har klargjort etappeprofiler til å feste på styret og satt på 180mm bremseskive foran for å redusere risken for at bremsene koker i utforkjøringene. Ikke det at vi skal bremse så forferdelig mye, men greit med litt ekstra margin 😀

God temperatur – greit å lufte litt

I morges tok jeg flyet nedover til München, dro til hotellet i Eching, skrudde opp sykkelen og dro ut på en trilletur. Det er en hetebølge her nede som vi har sett i Tour de France-feltet og den samme varmen er her i Tyskland. Jeg fungerer best når det er surt og friskt (ekte Birken-vær), mens Sigmund stortrives i varmen. Dette kan være det som jevner oss ut som lag.

Erfaringsmessig så fungerer kroppen gradvis bedre etter noen dager i varmen så jeg benyttet muligheten til en akklimatiseringstur. GPSen viste 39! varmegrader og det gikk med ca 2,5 liter på 2 timer sykling! Ganske uvant og brutal overgang fra de 7 gradene det var på Røa i morges.

Bikker snart 40?

For all del – ikke misforstå folkens. Det er ikke LOV å klage på varmt vær og det er ikke det jeg gjør heller. Bare konstaterer at det er litt over det folk definerer som “lunkent” her nede. Blir veldig spennende å se hvordan kroppen takler varmen og det er jo lov å håpe på regn og litt svalere steik enn dette 🙂

Jeg la opp til en megaflat runde for å vispe intervalløkta og reisen ut av beina, og som vanlig Strava er min gode venn her. Ruteverktøyet er noe jeg virkelig setter pris på med Strava og bruker veldig ofte. Spesielt når jeg utforsker ukjente steder, da man kan legge opp til ruter ut fra populære sykkelveier i området.

Turen i dag gikk langs dyrket mark og i et svært flatt terreng. Mye korn, bondegårder og hestedrift her ser det ut til. Jeg så et par sommerfugler i dag og da måtte jeg smile. Min mor har fortalt meg at det betyr lykke, så da får vi se om det stemmer.

Flatt så langt øyet kan se – enn så lenge…

Sigmund tar et senere fly i kveld og jeg plukker han opp på flyplassen i kveld. I morgen tidlig går turen videre sørover mot startbyen Ruhpolding for uthenting av startpakke, registrering og siste overnatting før rittstart på søndag. Vi leverer leiebilen i Salzburg og benytter anledningen til en liten beinstrekk på etappen tilbake til Ruhpolding igjen.

Laget vårt heter “Gutta på skauen” og du må gjerne følge oss på vår reise over de episke fjellpassene sørover mot mål i Riva del Garda. Her er link til Craft BIKE Transalp 2015. Jeg kommer nok ikke til å ta noe særlig bilder underveis på selve etappene, da Sigmund virker såpass sterk at jeg har mer enn nok med å tråkke pedalene rundt. Men skal gjøre hva jeg kan for å gi dere et lite innblikk i livet utenom 🙂 Kommer tilbake med mer i morgen. God ferie – nyt været!