En liten oppdatering på sesongstart 2019

Jeg jobber på Gran Canaria for Life On 2 Wheels hele vintersesongen, men det er vel som nordmann ganske langt unna det vi er vant med å kalle vinter. Som syklist er dette paradis, så jeg klager definitivt ikke! Denne helgen var sesongens første ritt for min del. Open MTB Arguineguín er et MTB ritt over to etapper. Lørdag var det en 7 km individuell tempo, mens søndag var selve XC-rittet.

La oss starte med lørdagen: 7 km tempo er ikke akkurat min sterkeste disiplin. Jeg er en dieselmotor som kan jobbe jevnt over tid, ikke på overboost. Løsningen for meg til å få ut det jeg er god for under slike forhold er overskudd og få timer i beina uka i forkant. Overskuddet var på plass og det var bare å tråkke til. Forholdene på Gran Canaria er vulkanske og det er veldig tørt her i sør. Dermed blir det mye støv/sand på toppen og en del løs og skarp stein i bunn.

Dette er utfordrende forhold, så solide dekk med ekstra beskyttelse i sideveggene og en Merida fulldemper med senkbar setepinne er utvilsomt å anbefale her! Dette hadde jeg på plass, så da var det ingen unnskyldning. Fokus lå på å kjøre kontrollert forsiktig i svingene, rene myke linjer nedover og trå så hardt som mulig på flatene og i bakkene. Med denne taktikken endte jeg opp på 3e plass etter første etappe. 57 sekunder opp til ledelsen. Dette er en del på 17 minutter sykling, men jeg følte meg bra og hadde taktikken klar for søndag.

Søndag morgen. I går var det omtrent vindstille, men i dag fikk vi bra trekk ned fra fjellene. Starten var rolig og trilla ned til Arguineguin sentrum på en liten visittrunde der bak masterbil. Den reelle starten ble som planlagt. Brutalt hardt og ikke noe å spare på. Rett inn i første bakken og full gass. Første gang jeg tar flaska for å drikke greier jeg å rote den ut av hånda og miste den. Perfekt start når det er ca 50 min til langing og 30 grader ute…

Ikke noe å gjøre med det, så bare å finn fokus og fortsette å torturere beina. Stor idrettsånd av Javi Ramos, en av de lokale konkurrentene, som har sett jeg mista flaska og lar meg drikke av hans. Etter første klatring støter han og jeg sitter som nummer 2 inn i utforkjøringen. Den er teknisk, men jeg kjenner den godt så jeg tar innpå. Igjen en stor fordel med senkepinne og fulldemper 😉

Mot slutten av utforkjøringa punkterer Javi og jeg er plutselig helt alene i front. Da er det bare å gå inn i indre dialog modus for å finne flere krefter å slippe løs. Ikke alltid like lett å holde fokus når man er i front, men prøver å se for meg at det er fremdeles noen foran å jakte på. Neste bakken er lang og hard. Vinden kommer rett imot så det må jobbes mentalt og fysisk. Greit å tenke på at det er likt for alle…

Omsider kommer jeg til langing og får sårt etterlengt tak i ny flaske. Gutta mine fra Team Manolín (lokale venner på Gran Canaria) har lagt isbiter oppi for å kjøle ned vannet, og takk for det. Virkelig forfriskende og jeg får mer krefter umiddelbart. Fortsetter å jobbe på og prøver å holde fokus fremover. Når til slutt høyeste punkt og fremdeles i tet.

De som kjenner meg vet jeg kjører rimelig greit nedover, så for meg nå følte jeg meg ganske sikker. Var mest å holde hodet kaldt, finne rene linjer og kjøre mykt. Unngå skarpe steiner som kunne kutte dekkene og forsiktig i de løse svingene. Ellers bare å tråkke på. Vinden var nå i ryggen.

Inne på stadion kommer jeg til runding. Da er det 4 km igjen og de skal kjøres i deler av samme sløyfa som vi syklet tempo i går. Løypa går sikksakk frem og tilbake, så jeg hadde oversikt til distansen bakover. Kan ikke se noen og skjønner at dette har jeg kontroll på så lenge jeg ikke gjør noe dumt. Ingen dumme ting i dag, så med en målspurt på asfalten er sesongens første seier et faktum. Både i dag og sammenlagt i etapperittet. Svært godt fornøyd med oppsettet på utstyret og kroppen fungerte bra i dag.Setter også stor stor pris på all hjelp og heiing jeg fikk underveis i rittet. Neste ritt er i Ayagaures den 3. mars. Da kommer også kjæresten min for å delta og det gleder jeg meg veldig til.