Herskapelig i Mittersill

Hotellet vi overnattet på i Saalfelden i natt lå så nære målgang det er mulig å få det til. Uten å overdrive kunne vi trille rett fra timing-matta og inn i resepsjonen. Helt perfekt med så sentral beliggenhet. Det gjør at vi kan slappe lengre av før vi drar i gang neste etappen.

Bor i praksis på startstreken

Startfeltet åpner 60 min før etappestart og da er det mulig å stille opp sykle i den pulja man har jobbet for. Siden vi bodde på startstreken fikk vi stilt opp syklene tidlig før vi trakk oss tilbake på hotellrommet for mer avslapping.

11751075_10153403910941675_147657313_n

“Rikskjendis” på TV2 sin Tour de France-sending mens jeg lå der og ladet opp 🙂

Værgudene hadde tydeligvis hørt meg, for i går rullet tordenbygene med kraftige korte regnskurer og i dag var det mer komfortabel temperatur for min kropp. Svetter fortsatt over norm i bakkene, men kjøler meg litt ned med friskt kildevann fra diverse bekker langs løypa og på drikkepostene.

Dagens etappe bød på to klatringer og det var stort sett det. Jeg hadde gått på med massasjerulle og tøying i går, samt drukket og spist bra. Vi nøt en fantastisk 5-retters på hotellet med god samvittighet. Starten var 8 km master på hovedvei til Leogang. Sigmund ble nesten veltet og forsvant et stykke bakover i feltet, men kom seg greit oppover igjen når klatringen oppover alpinsenteret begynte.

Siden det var kun to klatringer i dag betyr jo det nødvendigvis at hver av de var relativt langvarige. De var ca 1300 høydemeter hver så vi fikk god tid til å finne flyten. Jeg kjente meg bedre i dag enn i går, men makker sliter når det blir så bratt som i dag. Hans styrke på landeveien er ikke fullt overførbar til kraft i lange, seige, bratte bakker.

Jeg har som terrengsyklist trent en del spesifikt på dette, både med lange sammenhengende drag i motbakke og krafttråkk på tunge gir. I vinter kjørte jeg en del intervaller på rulla med hevet forhjul tilsvarende 10% klatring og dette føler jeg at jeg får igjen for nå. Spesifisitetsprinsippet i praksis. Men Sigmund jobber som en helt og kjører det han har, så vi kom oss over fjellet med æren i behold.

Leogang er en kjent destinasjon både for skikjørere og utforsyklister. Men de fleste som reiser hit bruker nok stolheisen. Da vi hadde brent av 5-retteren fra i går for å karre oss opp ventet desserten ned igjen til dalbunnen. Men først et parti med en god del sleipe røtter hvor de fleste rundt oss viste litt manglende stiferdigheter. Til og med landeveisrytter Sigmund utklasset de fleste her 😉

Denne utforkjøringen hadde et innlagt timing-segment. Der slapp jeg på litt og fant flyten, men ble litt hindret av ryttere foran og som nevnt før – gidder ikke ta noen tullete sjanser og risikere å ødelegge resten av sesongen. 9. plass og raskere enn de fleste proffene betyr jo bare at det er ikke her jeg taper ritt, men heller når hellingen går andre veien.

Skjermbilde 2015-07-20 kl. 20.46.40

0fb18f04dcf29d4a_fcc064bc59409d8a

Det samme opplevde vi i den kommende utforkjøringen ned alpinsenteret. Jeg hadde vist han en teknikkvideo fra legenden Fabien Barel på kvelden i går og den hadde han virkelig fått utbytte av. Jeg er imponert 🙂 Vel nede etter en morsom utforkjøring med mye box jumps, doseringer og flyt ventet noen km slakt oppover før andre halvdel av dagens utfordring.

Bare å ta tiden til hjelp, kjøre jevnt i sitt eget tempo, drikke og spise med jevne mellomrom så man ikke plutselig står helt stille. Det var tydelig andre som hadde det minst like tungt, for vi plukket plasser i bakken. Siste 700m av bakken var bratt høyfjellssti og den var så bratt at her syklet ingen. Vi dyttet oss over, kom oss tilbake på sykkelen og fant flyten.

Den siste lange utforkjøringen var på grusvei og det var en del grov stein mellom hjulsporene. Her ble det kastet opp en del fra dekkene til folk og jeg opplevde at en ved siden av meg fikk en stein kastet rett i hjelmen. Fint å ha beskyttelse da… Sigmund hørte plutselig et kraftig smell og ropte på meg at noe var galt. Men etter at han hadde sett raskt over sykkelen funket den visst likevel.

Da vi kom oss ned på de siste flatene inn mot mål merket han hva som hadde skjedd. En stein hadde blitt kastet opp og truffet en eike så den hadde røket. Kassetten var heldigvis ikke låst, men gikk tregt og hjulet så litt ut som spagetti. Men vi kom oss til mål uten å tape noe på det og med maks flaks hadde SRAM-gutta en eike av riktig lengde og type. Vi benyttet også anledningen til en komplett facelift av Sigmunds drivverk. Det hadde gjort sine kilometer 🙂

Endte på 47. plass i klassen i dag, med andre ord litt lengre ned på lista enn i går. Men det er mange dager igjen og for oss handler dette mest om opplevelsen og selve reisen, så vi er mer enn fornøyd og koser oss veldig på reisen sørover mot Riva. Her i Mittersill har vi funnet oss godt tilrette med nydelig utsikt og herskapelig overnatting.

Schloss-Mittersill-Sommer

Schloss Mittersill – heeelt greit

Utsikten fra hotellrommet

Vi som konger, bokstavelig talt. Schloss Mittersill med historie tilbake til år 1150 ligger oppe i høyden med en spektakulær utsikt over byen og de omliggende fjellene. Rommene er moderne med svært komfortabel standard, så her skal vi virkelig klare å lade batteriene. Og det trengs virkelig, for i morgen er selve kongeetappen på årets Transalp. Da passer det bra å ha spist en solid og nydelig middag på slottet og restituert som en konge 🙂

Skjermbilde 2015-07-20 kl. 15.14.00

Vi gleder oss virkelig til en tøff og lang etappe hvor man må gjøre jobben selv. Starten går kl 08 i morgen siden etappen er så lang og tøff og vi går deretter rett inn i ‘mountain of the day’. 1900 høydemeter i en smell fordelt på de første 25 km er ganske realt.

Når vi har gjort unna dette fjellet gjenstår ‘kun’ Birken i antall km og høydemeter. Men vi kommer nok ikke til å få det like billig som på Birken. Her kommer bakkene tett og det er lite å vinne på feltsykling. Vi tror likevel at morgendagen er en etappe som passer oss godt og gleder oss til en ny dag. Men først – konge for en dag 🙂