Ingenio-Ayacata

Da var det klart for siste tur i denne omgang. Jeg, OC, og Lars starta flatt mot Maspalomas og møtte Manengen på veien. OC punkterte på sitt “superdekk” så guffa spruta og måtte stikke innom en sykkelbutikk for å skaffe nytt. Han lovte å ta oss igjen.. Vi fortsatte videre langs kysten til Ingenio, og der satte vi kursen opp i fjellene mot Santa Lucia og San Bartolomé. Manengen og kompisen kom ned i går og tok det veldig pent i dag, så jeg og Lars trilla i forveien. Vel oppe i San Bartolomé ble det et bakeristopp med baguette og bakevarer. Etter matpausa ville Lars ha mer bakker, og han fikk det som han ville. Vi dro videre opp til Ayacata og snudde ved passet som går over og ned til Tejeda. I dag blåste det veldig surt og vinden skifta retning hele tiden, så det var helt greit å snu her. Vi trilla ned igjen til bakeriet i San Bartolomé og på veien traff vi OC som hadde sykla omveien via toppen av øya. Han hadde tenkt seg ned samme vei som oss, så vi kjørte videre sammen. Stoppa så klart på bakeriet og fylte på med enda en baguette og fortsatte ned Fataga-dalen mot Maspalomas. I de verste motbakkene der klarte ikke OC og Lars å holde igjen, så de stakk i forveien oppover. Jeg kjørte jevnt og tok det igjen i den påfølgende utforkjøringen i kjent kamikaze-stil. Fra Maspalomas fulgte vi kysten hjemover igjen. Lars hadde enda ikke fått nok og tok like gjerne en tur opp kanaridalen mot slutten. Jeg endte på 140 km i dag, og det var nok etter 6 dager med bra turer på rad.

Alt i alt har vi vært veldig heldige med været. Sol hver eneste dag, og ikke noe regn. Nå skal det bli godt å komme hjem til Norge, samling med Hardrocx-teamet og mange fine skiturer fremover. Sesongen er fortsatt et stykke unna, men det er ikke mer enn fire måneder til det første rittet i Nederland. Og jeg gleder meg veldig allerede.