Merida Terrengsykkelskole og Bukkerittet

Etter Lillehammer-Oslo rakk jeg akkurat innom døra hjemme for å fylle en bag med tøy og putte sykler i bilen og dro rett videre til Skeikampen til en uke med Merida Terrengsykkelskole. Jeg dro oppover sammen med Øivind Bjerkseth og da skolen startet først på tirsdag hadde vi både søndag og mandag til å gjøre oss bedre kjent med den nye Bukkerittløypa.

Løypa er 60% sti og 40% grus og ikke en eneste stubb med asfalt. Det er definitivt ikke en løype for ryttere som er glad i stivgaffel på terrengsykkelen, men heller mot den glade stisyklist og rundbanerytter. For å komme seg til mål her må man ha både utholdenhet, teknikk, fokus på flyt og en liten porsjon flaks.

Søndag og mandag gikk som sagt med til å teste ut ulike deler av denne løypa. Siden ambisjonen vår var å sykle fort på selve rittet helga etter droppet vi å sykle gjennom hele sammenhengende da dette ville vært en stor belastning. Mandag ettermiddag og kveld kom deltagere og instruktører strømmende på og etter en felles middag samlet vi oss og talte opp omtrent 130 barn og ungdom (12-17 år) pluss ca 25 instruktører. En BRA gjeng!

13497889_1703303606602591_6519660616005106375_o

Tirsdag var det fokus på sykkelhåndtering, oppsett og innstillinger, tekniske elementer og litt sti. Jeg var med som instruktør for sjette av sju år og hadde ansvar for de eldste guttene. Vi startet dagen med en rolig flat stitur for å komme i gang, og jeg merket raskt at nivået på gruppa var bedre og mer homogent enn tidligere. Ekstra utfordringer for meg som instruktør 😉

Olav Engen setter svingen på grus

Onsdagen startet med rundbaneritt. De ulike aldersgruppene hadde separate starter så det var bra med liv i løypa hele formiddagen. Vi benyttet oss av fasilitetene rett utenfor hotelldøra, så det var skikkelig compact games. Løypa gikk gjennom både pumptrack, teknikkpark og rundt omkring leiligghetene vi bodde i. Vi instruktørene hadde også vårt eget internoppgjør hvor Ola Landmark vant, Bjerkseth på andre og jeg klarte å kjempe meg til tredjeplass. Etter lunsj dro vi ut på en restitusjonstur på sti og bare koste oss for å få rittet litt ut av kroppen.

Torsdagen våknet vi opp til fuglekvitter, blå himmel og en frisk fjelluft. Perfekt timing da vi hadde langtur med utelunsj på planen. Vi startet med det årlige samlingsbildet før vi samlet oss i gruppene våre og la ut i hver vår retning. Målet for turen var grillstedet vårt på kommunegrensa langs Peer Gynt-veien, men for å komme oss dit benyttet vi utelukkende sti. Masse fin flytsti med noen mer tekniske elementer i perioder, men det var akkurat det vi ville ha.

Fremme til lunsj var vi akkurat passe klare for grillmat. Siden vi hadde vært gjennom utallige bekker på veien dit var vi ikke på grillplassen alt for lenge før vi kom oss videre og fikk kjørt i gang varmeproduksjonen igjen. Litt mer grus, enda mer sti og alt i alt en meget bra tur i knallfint vær!

Det var en del av oss som skulle sykle Bukkerittet på lørdag. Dermed slo vi sammen de to eldste gruppene, hvor jeg fikk med meg de som skulle sykle ritt og ga fra meg de som ikke skulle delta. Vi startet med en rolig trilletur, mens den andre gruppa dro ut og kjørte intervaller. Etter lunsj samlet vi oss inne og gikk gjennom de ulike løypene og snakket oss gjennom klargjøring / forberedelser til konkurransen. Vi avsluttet økta med å gå over syklene til de som ønsket det for å sjekke gir, bremser, dekk og at sykkelen var rittklar.

Camp Merida på Skeikampen

Lørdagen var det Bukkerittet som gjenstod før vi dro hver til vårt. For min del var det norgescup og jeg hadde hatt en god oppladning. Mange rundbaneryttere på start og dermed gikk det raskt fra første tråkk. Jeg er ikke kjent for å være spesielt startrask og ble hengende litt etter inn i første terrengparti.

Derfra jobbet jeg meg gradvis fremover og ble liggende med en gruppe på ca 5-6 mann på grusen og inn i andre terrengparti. Her sprakk det litt opp og vi ble kjørende hver for oss. Etter omtrent 45 min kjøring så jeg Ole Hem stå med punktert bakhjul. Jeg tenkte at her er det bare å følge med, men akkurat da greide jeg å treffe en skarp stein selv.

Lufta lakk litt ut av dekket, men tetta delvis igjen. Kjente at det var litt lite og forsvant gradvis mer, for bakhjulet fløt oppå terrenget og slapp litt i svingene. Stoppet for å toppe med CO2, men jeg hadde gjort amatørfeilen å ta med en adapter jeg aldri hadde brukt før. Denne var litt for smart for meg, og dermed fikk jeg ikke fylt opp.

En barmhjertig forbipasserende lånte bort sin CO2-patron, men da jeg prøvde å fylle merket jeg at lufta kom ut gjennom eikeniplene. Tok av dekket og så at felgtapen var for smal og det lakk luft inn fra siden og gjennom. Nok en nybegynnerfeil. Da la jeg inn en slange og ventet på neste barmhjertige rytter og fikk låne en pumpe.

Pumpet opp, men slangen ville ikke fylle seg uansett hvor mye jeg pumpet. Hadde såklart puttet i en slange som jeg ikke hadde sjekket at var hel før jeg tok den med. Det var den ikke.. Nybegynnerfeil nummer 3. Nå hadde jeg stått her i myra og blitt oppspist av mygg såpass lenge at det hele bare ble komisk. Fikk meg omsider en slange også, men da var fokus kun å komme seg hjem.

Mye læring i sekken, kjipt å måtte bryte når kroppen egentlig ikke kjentes så aller verst. Etter regnet som hadde falt fredag ettermiddag var løypa ganske hard og mange som hadde måtte bryte enten fordi de ikke orket mer eller fordi de også hadde hatt tekniske problemer. Dermed kunne jeg trolig gjort det bra om jeg kom meg til mål. Men det gjorde jeg ikke i dag. Tar læring av dette og ser fremover mot rittene utover høsten. Takk for i år, Skeikampen!