Monsterbakken…

Skjermbilde 2014-07-23 kl. 20.55.16

I går hadde vi regn fra start, men kom i mål til solskinn i Italia. Dette været holdt seg over natta og dagen i dag skulle vise seg å bli en varm affære. Jeg fungerer best i kaldere klima, så i 25-30 grader svettes det i overkant mye. Dette går utover mineralbalansen når man ikke er akklimatisert for varmen.

CBT14-4 3

Marianne, Ronny og John Tore i skyggen før start

John Tore sliter litt med det ene kneet sitt og jeg hadde lyst til å teste formen litt i dag. Så da avtalte vi å kjøre hver for oss. I dag startet puljene på ulike tidspunkter. Dette kom av passerende tog som de ville sikre at vi ikke skulle bli forhindret av. Mattestart, så tiden gikk ikke før vi passete streken. Pulje A startet 9:00, mens vi i pulje B ventet 7 minutter.

Målsetningen for dagen var å være førstemann i mål fra pulje B, tid som holdt til topp 30 i menn elite og vinne endurosegmentet. Ut fra start kjørte jeg knallhardt og etter 12 km hadde jeg ristet av meg hele gruppe B og fått kontakt med midten av pulje A. Dermed ble transportstrekket gjennom eplehagene kjørt relativt billig og jeg gjorde hva jeg kunne for å hente meg inn etter den harde åpningen.

Varmen var som sagt min største “fiende” i dag og merket at dehydreringa gjorde beina tamme og antydninger til krampe. Etter 32 km gikk vi inn i en klatring på 24 km og 1800 høydemeter i én smekk! En sinnssyk monsterbakke! Her var det bare å finne sitt eget tempo og spise og drikke jevnt. Trøkket var ikke det samme som de første bakkene og det endte med at denne bakken varte i hele 2 timer..

Over toppen var det noe høyfjellssti før det bar nedover i stor fart mot mål i Sarntal. Først på grus, så ble det gradvis brattere i det vi kom inn i toppen av alpinsenteret. Her startet endurosegmentet med en spektakulær utforkjøring på sti med -30% snitthelling. Jeg ga jernet på hardtailen men segmentet hadde også noen oppoverpartier. Det var ikke mye fres igjen i beina, så her tapte jeg sekunder. Til slutt endte jeg på 18. plass på endurosegmentet. Får skylde på at jeg bremsa litt ekstra for mamma som vil ha meg hjem like hel 😀

Utforkjøringen var forresten verdt strevet opp de nesten 2 kilometrene rett til værs i dag.

Tiden 4:06 hadde holdt til topp 20 i menn elite og det var ingen fra pulje B foran meg i mål. Dyktig sliten. I morgen blir en roligere dag med mindre innsats fra min side. Blir vel italiensk gelato som står i hodet på meg i morgen tenker jeg.

CBT14-4 2

Velfortjent lasagne-lunsj etter målgang. En av dagens mange restitusjonsmåltider

Sarental er en naturperle med bratte fjellsider på alle kanter. Vi bor litt lengre oppe i dalen på et ganske så nytt Hotel Höhenegg. Høydecamp med overnatting på 1600 moh 😉 Rommet er to etasjer så vi har masse plass. Sengene er de beste så langt og etter i dag er det helt i orden. Utsikten er helt fantastisk og nytes mens man kan.

CBT14-4 1

Spektakulær utsikt fra hotellverandaen ned mot Sarental