På plass i Garmisch – dagen før dagen

Norwegian-flyet tok av fra Gardermoen som kl 07:00 i går morges som vanlig når jeg skal ut å reise så tidlig er jeg redd for å komme for sent til flyet og at jeg skal ha glemt noe viktig, så den natta ble det ikke mye søvn. Kom meg opp og av gårde og fikk gnidd søvnen ut av øynene med en kopp presskannekaffe og en nydelig soloppgang gjennom morgentåka på vei til flyplassen, så og si helt alene på vei nordover på E6.

CBT14 1

Soloppgang på vei mot Gardermoen

Vi fløy til München og leide oss bil der. AVIS-folkene på flyplassen jobbet tydeligvis ikke på avanse, men heller på trygd – for der gikk det så tregt at vi bytta over til Europcar og fikk oss bil med en gang. Fikk oss en kliss ny Mondeo stasjonsvogn, heldigvis med både klima og GPS som vi stappa helt full med bagasje. Med klima gjorde det ikke noe at det var 35 grader i skyggen.. Masse trafikkarbeid, men vi hadde dagen foran oss så null stress. Vel fremme i Kaltenbrunn kom vi til første pitstop – Alpengasthof Zum Schweizerbartl. Dama bak skranken er en skikkelig tysk tyrollerdame som man ikke kødder med. Lite, men hyggelig sted.

CBT14 2

Alpengasthof zum Schweizer Bartl

Vi monterte opp syklene og planla en runde på Strava som ble lasta inn på GPS-en. Profilen så helt ok ut, med litt bakker og mesteparten på grus. Vi trilla ned til sentrum av Garmisch og fylte opp lommene før vi dro i gang på ruta. Det startet med bratt, fortsatte med brattere og avslutta med brattest EVER. På høydeprofilen etterpå ser jeg at vi var oppe i 41% stigning! Det var sinnssykt bratt og en utfordring å klare å sykle opp med 34t XX1.. men det gikk akkurat 😀

CBT14 3

Bratt, brattere, brattest…

Bildet over er ikke fra selve 41%-delen av bakken men gir et lite bilde av klatringa vi utsatte oss for på turen i går. Da vi var oppe var det et etterlengtet lengre transportstrekke i lett terreng før vi svingte nordover og dro innover en parallell dal på vei hjemover igjen. Etter hvert begynte det å stige her også, og man merker at man er i Alpene. Grusveiene drar på til smertegrensa i stigningsprosent, og stiene er enda et par hakk ekstra. Blir nok 32t på rittet for å ikke slite ut innerste drevet på kassetten i brattbakkene. Om man ikke har helt giret nedover gjør ikke så mye, da dette er et fint sted å vispe, spise, drikke og hente seg litt inn til nye timer i motbakke.

CBT14 4

Nydelig, spektakulær og annerledes natur – Reiseliv på sitt beste

Etter turen og en rask dusj tok vi bilen ned til sentrum og fikk spesialbestilt en syklistporsjon med pasta på en italiensk restaurant. Såpass med mat på en gang var heftig å få plass til, men det gikk akkurat. Kommer til å få bruk for fulle lagre de neste dagene med et dagsbehov på ca 6-7000 kcal.

CBT14 5

En sykkelporsjon med hjemmelaget pasta tagliatelle

Under kan du se GPS-spor av fredagens tur på Strava.

Lørdagen, dagen før dagen startet med en bedre frokost på gjestegiveriet. Tyrollerdama hadde laget en fantastisk havregrøt med eplestrimler og blåbær. Toppet denne med flytende honning, nytraktet kaffe og fersk juice pluss et egg og noe nybakt brød.

Deretter dro vi til Oberammergau, leverte fra oss sykkelbagene som transporteres til mål i Riva og hentet ut startpakken med blant annet bager som følger oss under hele rittet. Arrangøren ordner med transport av bagen mellom etappene, vi leverer den i resepsjonen på hotellet vi bor hver morgen og den fraktes til vårt neste hotell i målbyen – veldig praktisk.

All logistikk under kontroll og vi skiftet til sykkeltøy og satte kursen mot Mittenwald. Kaltenbrunn (der vi bor nå) ligger like ved grensen til Østerrike, så det ble vendepunktet på dagens vekkeøkt. La inn et par drag for å få i gang beina og de har blitt bedre og bedre for hver dag.

CBT14 4 (1)På grensa mellom Østerrike – Tyskland

I morgen starter reisen sørover. De kommende 7 dagene venter nesten 600 km og 19200 hm på oss og våre sykler. Det blir et episk eventyr og en opplevelse. I dag var det forresten 38 grader i skyggen her, så det er mange utfordringer på veien. Få i seg nok drikke og mat, kjøre jevnt og unngå uhell blir veldig viktig, men det viktigste av alt er å nyte turen. Det skal vi klare 🙂