TransAlp Finisher 2014

Jeg dro nedover til TransAlp som en rekognoseringstur, slik at jeg kunne lære mer om hvordan rittet utarter seg. Både hvordan man burde legge opp trening inn mot et slikt ritt, hva som venter en på etappene, utstyrsoppsett og alt rundt.

cbt 1

Utsikt over Sarnthein fra Hotell Höhenegg. Mektig landskap

Skal man kjøre fort og hevde seg i et så hardt ritt som varer over en hel uke er man avhengig av alle små fordeler og rutiner man kan for å spare krefter og stress og få best og mest mulig restitusjon før neste dag. Den store forskjellen fra Andalucia hvor jeg har fire års erfaring til TransAlp er at TransAlp flytter seg for hver etappe, mens man er mer stasjonær i Spania.

Dette byr på en del ekstra utfordringer i forhold til overnatting, transport av bager og all annen logistikk. I tillegg kommer man til et ukjent sted ved hver målgang og må gjøre seg kjent på nytt. Arrangøren – Ley Events – er profesjonelle som organisator og skaper i stor grad bra flyt i rittet. Det er et par andre faktorer som de ikke styrer over som jeg har tatt med som verdifull erfaring til senere. Et viktig poeng: book overnatting selv og book tidlig.

10463775_798248176886631_6822197100493395842_o

John Tore lappes sammen av rittlegen

Så til de siste etappene… John Tore syklet på seg en senebetennelse i høyre kne og kuttet seg opp på storeskiva på 5. etappe. Det endte med noen sting i leggen hos rittets Rescue Team, men selv med anbefaling fra legen om å ta det piano var han fast bestemt på å fullføre. Det gjorde han og med de smertene han åpenbart hadde står det stor respekt av det. Gratulerer med fullført!

cbt 2

Mellom 5. og 6. etappe bodde vi nede ved Caldarosjøen i idylliske omgivelser. Var nesten vemodig å måtte reise derfra så raskt. Etter målgang byttet vi ut dusjen med en forfriskende dukkert i innsjøen og på kvelden dro vi ut og unnet oss en bedre middag på restaurant Seegarten. Viktig å fylle opp lagrene og samtidig kose seg på turen. Ble en flaske med husets vin på deling også.

cbt 3

Jeg syklet dermed de to siste etappene pluss etappe fire i eget tempo for å sjekke sånn cirka hvordan jeg ville havnet på listene dersom jeg hadde hatt en jevn makker og kjørt ritt. Totalt sett endte jeg på ca topp 20 i menn elite hver av de tre dagene og med et startfelt fult av verdenselite er jeg ganske fornøyd med det. Er tross alt ikke i toppform helt enda heller. Hadde vært utrolig kult å kjørt for topp 20 sammenlagt neste år.

Vi hadde to etapper med regn og 5-15 grader, et par etapper med variasjon fra 20-35 grader og steikende sol og noen midt i mellom. Det var nysnø få høydemeter lenger opp på de kaldeste dagene og på de varmeste rant jeg bort i bakken. Den lengste bakken var på 1800 høydemeter sammenhengende klatring på variert underlag mellom asfalt, grus, traktorvei og sti og jeg satt i bakken og trampa i nesten to timer.

19300 høydemeter og 580 km på en uke med diverse terreng koster en del uansett nivå og innsats. Jeg dro ned hit for trening mot høstsesongen og en slik treningsuke har jeg ikke vært i nærheten av før. Nå skal det restitueres med base på Hotel Mirage, Riva del Garda frem til tirsdag og deretter fortsetter restitusjonen når jeg kommer hjem og tilbake på jobb. Høstsesongen hjemme blir spennende 😉