Vintertur i Østerrike

Da ble det det fjerde landet vi sykler i på 3 dager. Mandag var vi i Tyskland, tirsdag syklet vi intervaller i Sveits, og siden vi bor i Liechtenstein ble det to grensepasseringer på sykkel der. Og i dag syklet vi fjelltur på racer i Østerrike. Vi dro over grensa med bil og lasta ut syklene et sted på landsbygda ca 400 moh. Derfra la vi kursen østover mot det kjente vintersportsstedet St Anton langs mindre trafikkerte veier parallelt med motorveien. Etter noen få kilometer kom vi til Bludenz. Her lukta det kakao/sjokolade i hele byen – heldige innbyggere! Vi vurderte å følge lukta, men fulgte i stedet bakkene videre. Det steg jevnt oppover hele veien. Trafikken avtok gradvis etterhvert som vi kom høyere og litt etter litt nærmet vi oss snøgrensa (ca 1000 moh). Her lå det snøflekker på bakken og det var snø på trærne. Men likevel var tempen god i sola og asfalten bar så det var null problem å sykle her. Et par ganger gikk veien i tunell og her fikk vi merke forskjellen på temperaturen i skyggen og sola. Generelt er jeg ganske skeptisk til å sykle i tunell siden man som syklist er ganske utsatt og overgangen mellom dagslys og mørke gjør at bilster ser deg dårlig. Men det gikk greit. Da vi begynte å komme nærmere ble vi forbikjørt av en politieskorte med lastebil og tråkkemaskin. Vi begynte å skjønne at vi kanskje var litt off-season. Det var og skitrekker over alt mange skiturister. Noen heia på oss, mens andre bare så rart på oss og pekte 🙂 Den siste stigningen mot toppen var på ca 12% og kompaktkranken på sykkelen min kom til sin rett. Pingleskiva er fin å ha i slike bakker. Da vi kom til toppen av Arlberg-passet St Christoph (1800 moh) var lufttempen ca 2 grader. Veien videre mot St Anton gikk gjennom en tunell på over 5 km. I tunellåpningen lå det snø i veien og vi tenkte at dette fikk være høyt nok for i dag. Vi hadde fått oss en bra klatretur og snudde her. Dro på oss vindvest og buff og slapp oss ned igjen til varmen og sjokoladelukta. Nydelig utsikt og omsluttet av Alpene. Super dag.